Straf og smæk, Alle klasser

klik her for fuld tekst i pdf

Tal med eleverne om afstraffelse i skolen, og de metoder læreren anvendte på datidens elever. Tal evt. om de “redskaber”, der blev anvendt i forbindelse med afstraffelse af eleverne, såsom et spanskrør, en ferle og en tamp. Find billeder af disse eller se filmklippet her

Lad eleverne byde ind med, hvordan de tror disse “redskaber” er blevet anvendt. Vis også gerne, hvordan man måtte slå eleverne, ved at dreje deres øre rundt, løfte dem op i ørerne, banke dem i hovedbunden med en knyttet hånd, slå over fingrene, give eleverne en lussing og en røvfuld eller køre et viskelæder op ad nakkehårene på eleverne. Lad eleverne byde ind med deres holdning til dette, og hvordan de tror, at datidens elever reagerede.

Man kan evt. på forhånd lave en aftale med ledelsen, skolebestyrelsen og udvalgte forældre og elever om, at det er tilladt at vise disse afstraffelsesmetoder. Evt. anvende disse i en eksemplarisk undervisningslektion fra perioden. Selvfølgelig må man kun anvende disse afstraffelsesmetoder, på de elever man har en aftale med. Sørg for at have denne aftale skriftligt.

I afprøvningen af dette inspirationsmateriale var de andre elever ikke informeret om denne aftale. Dette skabte et overraskelseselement og satte følelserne i gang hos de elever, der ikke kendte noget til aftalen. Det gav en efterfølgende god dialog, hvor eleverne faktisk var i stand til at sætte ord på de følelser de mærkede og den frygt, der opstod for at være den næste, der blev straffet.

Vælg link til fuld tekst i PDF for at læse hele undervisningsforløbet.