Fortællinger fra 200 års skolehistorie, 8.-10. klasse

klik her for fuld tekst i pdf

Vi foreslår, at man hver morgen efter morgensang evt. præsenterer eleverne for, hvordan skolen fungerede i perioden, og hvilken rolle den spillede i samfundet. Var der fx kommet nye skolelove, havde skolen og dens indhold ændret sig fra den forrige periode, hvilke ændringer havde der været, hvordan var synet på eleven, hvordan foregik undervinsingen m.m.

Læs mere om dette i baggrundsartiklerne eller i introteksterne til lektionsforløbene for hhv. 0.-7. klasse indenfor de enkelte perioder.

I denne periode vedtages Det Sthyrske Cirkulære, og anskuelsesundervisningen blev en obligatorisk del af undervisningen i den danske grundskole. Dette er stadig en periode, hvor en stor del af denne målgruppe af elever var gået ud af skolen. Tal med eleverne om de ændringer, der er sket i skolen siden sidste periode og den skole, der nu begynder at tage form.

Læs om Det sthyrske cirkulære her 

Baggrundsartikler m.m.:

Læs historier fra 200 års skoleliv her

Hør professor MSO Ning de Coninck-Smith fortælle om skolens lange historie i en udsendelse fra DRs Alletiders historie. Lyt med her

Skolehistoriens love og andre kilder

Skolelove og skolens formål

Børneliv 1920’erne-30’erne

Skolens udvikling 1920’erne-30’erne

 

Vælg link til fuld tekst i PDF for at læse hele undervisningsforløbet.

Vi henviser i øvrigt til den samlede vejledning for projektugen.