Fremmedsprog

KLIK HER FOR FULD TEKST I PDF

Fremmedsprogene tysk, engelsk og fransk har gennem størstedelen af de 200 år været forbeholdt børn i eksamensskolen, privatskoler og folkeskolens øverste og ikke-obligatoriske klasser.

Sprog har således ikke været obligatoriske i de undervisningspligtige folkeskoleklasser før i inspirationsmaterialets sidste perioder – og kun for de ældste klasser.

1.-6. klasse ville således ikke nødvendigvis have haft fremmedsprog i de valgte perioder.

Hvis du som sprog-lærer gerne vil arbejde tidstypisk med din 6./.7-10. klasse i sproglektioner om onsdagen i uge200 kan du fx

  •        Tage udgangspunkt i tidstypiske tekster og sange fra perioden, fx Bob Dylans tekster i engelsk og Christiane F i tysk.
  •        Prøve kræfter med lydskrift, som særligt i engelskbøgerne var meget udbredt i 1950erne-1960erne
  •        I tysktimerne tage udgangspunkt i det inspirationsmateriale, der behandler genforeningen som tema.
  •        Tale om de pågældende landes egne skolesystemer og deres forskelle ifht det danske ifht opbygning, disciplin, varighed etc.
  •        Se film – gerne fra perioden og/eller på det pågældende sprog, som eksempel på at skolefilm også i sprogfagene var yderst populære i 1960erne-1970erne.

find mere inspiration i beskrivelsen af de enkelte fag i den Blå Betænkning fra 1960