Nye skolelove i 1814, 8.-10. klasse

klik her for tekst i pdf

I 1814 underskrev Kong Frederik den 6. en række skolelove, der gav syv års undervisningspligt for alle børn i Danmark. Lovene gjorde det klart, at børn skulle modtage syv års undervisning, og det skulle være gratis for dem, der ikke selv kunne betale for skolegang. Dermed indførtes både den ret og den pligt, der endnu i dag eksisterer: Børn har ret til at gå i skole. Deres forældre fik, især med friskoleloven i 1855, ret til at vælge hvor og hvordan, men undervisning – det var der pligt til! Det centrale i skoleanordningerne fra 1814 var koblingen mellem ret og pligt: Pligt til at blive undervist og ret til at modtage undervisning. Selvom selve skolesystemet har været præget af stor forskellighed, har skolegang således i en eller anden form været en fælles erfaring for stort set alle børn i Danmark siden 1814. Fortæl eleverne om disse nye skolelove der kom i 1814, og hvorfor de har så stor en betydning, for den skole vi har i dag. Lad eleverne reflektere over, hvordan udviklingen havde været, og hvilke konsekvenser det havde haft, hvis alle børn I Danmark ikke havde haft ret og pligt til undervisning. Lad evt. eleverne læse teksten om lov og ret fra Den Danske Børneven af Peder Hjort, 1858. Find den her. Brug evt. læsetavlerne, der har været anvendt til indbyrdes undervisning og lad eleverne reflektere over disse tekster, i forhold til det barnesyn man i 1800-tallet havde. Lad dem ligeledes reflektere over begrebet ”indbyrdes undervisning”. Hvad betyder dette og hvorfor havde man dette i skolen op til midten af 1800-tallet.

Læs mere om indbyrdes undervisning her.

Find de originale læsetavler her:
Læsetavle : “Jeg er et barn…” tavle nr. 29002_47
Læsetavle: “Hvorledes kan jeg lønne min gode forældre…” tavle nr. 29002_48 Læsetavle: “En viis søn er sin faders glæde…” tavle nr. 29002_49  

Baggrundsartikler m.m.:
Skolehistoriens love og andre kilder
Da læreren holdt skole.
Skolelove og skolens formål Børneliv 1860’erne-70’erne
Skolens udvikling 1860’erne-70’erne

Vi henviser i øvrigt til den samlede vejledning for projektugen